Prečo 0,99 € a nie 1 €? Logiku za týmito cenami vysvetlí JurajVie

Zdieľať

Juro je 16-ročný chalan, ktorý tvorí laicky-vzdelávacie videá na YouTube. Témy jeho videí aj obsah sú často zaujímavé, rovnako ako jeho štýl rozprávania. V jeho najnovšom videu vysvetlil, prečo sa namiesto okrúhlych cien používa ich o cent lacnejšia varianta. 

Efekt ľavej číslice

Ľudia majú počas pozerania sa na cenu tendenciu tvoriť si o nej predčasné závery. Tieto závery sú založené na prvej, teda ľavej číslici – niečo stojí 29,99 €, ale kvôli prvej číslici si tento produkt zaradíme medzi 20-eurové a nie 30-eurové. Vnímame ho teda o dosť lacnejšie, aj keď je tam rozdiel len jedného centu.

Experiment vykonaný v roku 2005 dokázal, že ľudia sú vďaka tomuto efektu viac náchylní nakúpiť drahšie a viac. Skupinka ľudí v tomto experimente mala za úlohu nakúpiť za 73 dolárov. Rozdelená bola na dve časti – jedna mala nakúpiť za okrúhle ceny a druhá za ceny končiace na ,99 €. Všetci z druhej skupiny prestrelili finančný limit. Aj takto nepriamo môže obchod ovplyvniť svojich zákazníkov, aby nakúpili viac.

https://www.youtube.com/watch?v=cS9o-Jz9Uyg

Príchod pokladní

Koncom 19. storočia sa začal v obchodoch používať tento vynález. Pokladňa dokázala nielenže zabezpečiť peniaze, ale aj zaznamenať všetky transakcie. Pre nečestných zamestnancov obchodov bolo takto omnoho ťažšie vziať si z tržieb predajne niečo do vlastného vrecka. Avšak keď zákazník kupoval položku napríklad za 5 eur a zaplatil presnú sumu, predavač nemal dôvod otvárať kasu, keďže nemusel vydávať. Zákazník by si ešte mohol vypýtať bloček, pričom by musela byť pokladňa použitá. No ak sa tak nestalo, tak si predavač mohol peniaze jednoducho nechať pre seba. Zopár chýbajúceho tovar by si vtedy nikto nevšimol.

Majitelia obchodov tento problém vyriešili tak, že všetky rovné ceny ukončili číslicou ,99 €. Takto pokladníci v obchodoch vždy museli otvoriť kasu a poskytnúť výdavok.

https://www.flickr.com/photos/84211160@N05/8681400696/

Ak ťa táto téma zaujala, tak si určite pozri celé video. Juro v ňom spomína aj zaujímavé experimenty s cenami, ktoré vyskúšali rôzne obchody.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Podobné články