20. ročník ankety OTO. Tvrdá kritika, všetci v rúškach a Markíza dala svojim ľuďom stopku!

Zdieľať
Matej Sajfa Cifra
Sajfa bol moderátorom večera Foto: Milan Krupčík

Je to neuveriteľné, ale divácka anketa Osobnosť televíznej obrazovky zažila v sobotu už svoj dvadsiaty ročník. A zatiaľ čo podobné projekty ako markizácky TOM, Zlatý Slávik, či Aurel neprežili, OTO sa stále teší diváckej obľube. A to aj napriek tomu, že sledovanosť oproti minulému roku rapídne klesla. Ani tento rok sa navyše nevyhla anketa kritike, ktorá sa objavuje rok, čo rok.

Absolútnym víťazom večera sa stal Michal Hudák, ktorý si odniesol aj ocenenie v kategórii Zabávač roka. Slávnostný galavečer sa pritom niesom vo veľmi zvláštnej atmosfére, ktorá bola poznačená najmä pandémiou koronavírusu a preložením vyhlasovania z apríla na september. Dlhé mesiace čakania síce dali tvorcom priestor na to, aby program doviedli k dokonalosti, no podľa množstva divákov sa im to tento rok nie úplne podarilo. Veľmi zaujímavo vyriešila celú účasť v ankete najsledovanejšia televízia Markíza, ktorá z bezpečnostných dôvodov svoje tváre do Slovenského národného divadla nepustila, všetko sledovali zo štúdia Televíznych novín a z priestorov, kde sa nakrúcali Oteckovia. Zrejme tak televízia nechcela riskovať prípadné problémy, ak by sa medzi hosťami objavil niekto s pozitívnym testom na koronavírus.

Najväčším problémom však bol podľa fanúšikov scenár, o ktorý sa postarali standup komici na čele so známou Simonou Salátovou, Matejom Adámym a Joe Trendym. Všetci patria do zoskupenia Silné reči, ktoré vzniká pod taktovkou Jána Gorduliča. Ten jednu z cien aj odovzdával, napriek tomu sa jeho ľuďom nepodarilo urobiť program tak, aby bol zábavný. Aspoň také názory sa množia v diskusiách pod fotkami ocenených, či samotného Gorduliča, ktorý paradoxne celú anketu ostro okomentoval a podrobil drsnej kritike. Okrem toho, že hovoril o peniazoch a málo platenej práci pre scenáristov, jeho ostrému slovu sa nevyhol ani samotný moderátor Sajfa. Ten vžy polarizoval svojich fanúšikov, či odporcov na dve skupiny. Jedny ho milujú pre jeho štipľavý humor, bezprostrednosť a pohotovosť, iným príde trápny. Napriek tomu je to práve on, kto stál na pódiu pomerne málo času a zrejme sa jeho nátura nestretla so scenáristami, na čo poukázal aj samotný Gordulič.

„Mám Sajfu úprimne rád a fandím mu v tom, ako sa dokázal vypracovať z rozhlasového kolegu Adely na vlogera a profi, pohotového moderátora top večerných programov. Ale ako keby už mal miestami pocit, že je „too big to fail“. Ukázalo sa to aj včera, keď síce na instagrame ďakoval stand-up komikom za vtipný scenár, no počas prenosu si texty v čítačke upravoval podľa seba, nečítal ich presne, pridával si tam voje viac či menej dobré vtipy a tým častokrát zabíjal pôvodne pointy. Sajfa sa občas postaví na stand-upové pódium a preto by mal vedieť, že dobrý vtip má premisu a punchline, z ktorých obe fungujú najlepšie vtedy, ak sú vyjadrené presne a čo najmenej slovami. Aj to, že niekedy jedno dve slová navyše vtip oslabia, alebo zabijú. Mal by vedeiť aj čo je to „comedy timing“, teda umenie hovoriť rýchlo, alebo pomaly, nechať si pauzu, alebo práveže okamžite vystreliť pointu a že to je jeden zo základov humoru. A že sa preto s textom treba poriadne zoznámiť, osvojiť si ho a vedieť čo v ňom nasleduje, aj keď sa spolieham na čítačku. Ak to vie, na prenose to neukázal. Niektoré vtipy v scenári zahodil, ďalšie skomolil, iné nahradil svojimi – na jeho obranu musím povedať, že niektoré – najmä situačné – fungovali dobre. Ale to sme predsa čakali, veď je to Sajfa. Matej mal k dispozícií scenáristický tím a mohol sa mnohokrát stretnúť a vytunovať scenár do posledného detailu. Meniť ho za chodu je neprofesionálne a len tí najlepší to dokážu urobiť tak, aby to bolo na prínos veci,“ napísal k moderátorovi galavečera.

Naopak, moderátor prácu scenáristov vyzdvihol a podľa jeho slov na sociálnych sieťach s ňou nemal najmenší problém. Tých je však podľa bývalého poštára Janka z relácie RTVS Pošta pre teba v ankete viacero. A najväčším sú častokrát peniaze. „Povedzme si úprimne, OTO by mal stáť tak 2x toľko čo stojí. Jednak, aby ľudia dostali zaplatené za svoju prácu a jednak preto, že dobré veci chcú čas. Skúšky priameho prenosu odovzdávanie cien trvajú niekedy dva dni, ale zväčša deň. 1 deň sa stavia štúdio, druhý sa zariaďuje technikou a tretí deň – v deň prenosu všetci nastúpia od rána makajú naplno. Majú čo robiť, aby do 20.00 nacvičili aspoň základné veci – odkiaľ príde sponzorský Smart, ako a kedy sa budú zatvárať a otvárať LED steny, prichádzať a odchádzať mikrofóny, kade pôjde človek so steadicamom, aby sa nezrazil s jimmy jibom. (Je to celý cirkus presne skoordinovaných akrobatov, ktorí ak sa nepohnú v správny čas, objavia sa v zábere, zmeškajú príchod, alebo odchod účinkujúceho).Deň skúšok na takúto akciu je úplné minimum, aby sa štáb aspoň približne naučil čo sa večer bude diať a dostal to „do rúk“. A tak už sa nestihnú nacvičiť presné choreografie spevákov, prípadná vtipná scénka na pódiu s účinkujúcimi, vyskúšať si príhovory, pri ktorých sa zameriaš na ľudí v sále, prihováraš sa im osobne a hovoríš im štipľavé vtipy priamo do tváre (aj preto, že vlastne nevieš či prídu a kde budú sedieť). Peniaze, ak by produkcia vedela čo s nimi a neinvestovala ich len do ďalších efektových svetiel, dekorácií, či cateringu by pomohli s achillovou pätou tohto programu – tým čo vidia na obrazovke (zatiaľ ešte stále) státisíce ľudí,“ doplnil Gordulič. Napriek tomu, si tento rok zaplo anketu OTO na verejnoprávnej televízii viac ako 400 tisíc ľudí a bola najsledovanejším programom daného dňa. Uvidíme, či si tvorcovia zoberú niečo z kritiky do ďalších rokov, alebo pôjdu podľa rokmi overeného kľúča.

V prípade, ak sa vám nezobrazil zdieľaný obsah nad týmto textom kliknite sem

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom